Menu
reklama
reklama

Podróż w czasie i przestrzeni Hyperloop w Jaworznie

mszarownagorka250617 22Transport towarów to jedna z największych i najbardziej wymagających dziedzin gospodarek wszystkich krajów bez masowego przemieszczania zarówno surowców, półproduktów, jak i gotowych wyrobów, ale i ludzi, nie ma szans na jakikolwiek rozwój, na wdrażanie nowych technologii, w końcu na zadowolenie mieszkańców i ich wygodę egzystencji.
Wątek transportu w Jaworznie pojawia się od jakiegoś czasu coraz częściej, a to za sprawą autobusów, a to za sprawą rowerów i tras dla nich, a to za sprawą elektryfikacji komunikacji właśnie w kontekście autobusów, o których wszyscy wiedzą, że w Jaworznie są pionierskimi w skali światowej rozwiązaniem, a eskalacja tego rozwiązania będzie następować w najbliższym czasie bardzo szybko.

hyperloop280617 7Nie tak dawno zaś, mieliśmy okazję gościć na konferencji dotyczącej transportu opartego o inteligentne, autonomiczne pojazdy elektryczne - (obszerna relacja tutaj) w których testowanie, jak zadeklarował nasz Prezydent, Pan Paweł Silbet, Jaworzno bardzo chętnie się zaangażuje.

Nie minęło kilka tygodni, kiedy usłyszeliśmy o czymś, co kojarzy się bardziej z kosmosem, niż z transportem naziemnym. Ale czy tak naprawdę naziemnym?
Konferencja z Udziałem Prezesa zarządu EUROLOOP, Pana Marka Gutowskiego, na zaproszenie Prezydenta Pana Pawła Silberta odbyła się w bibliotece jaworznickiej.

hyperloop280617 25Podczas konferencji wprowadzono dziennikarzy w temat podróży, bądź też transportu w specjalnych kapsułach, mogących wewnątrz ogromnych tulei rozwijać prędkość nawet 1200 kilometrów na godzinę.
W przybliżeniu to może wyglądać tak, jak wymyślona już w XIX wieku i wykorzystywana w zakładach przemysłowych uczelniach, koncernach poczta pneumatyczna, znana choćby z filmów fabularnych.

W tym wypadku mała kapsuła do której wkładano list, czy drobne przedmioty popychana sprzężonym powietrzem wędrowała systemem rur do adresata.

Tyle że w pomyśle firmy EUROLOOP chodzi w dużym stopniu o wyeliminowanie powietrza, stawiającego wielki opór. Ten problem to jeden z większych problemów współczesnego transportu. Ogromna ilość energii wkładanej w napędzanie pojazdów zużyta zostaje na pokonanie oporów powietrza.



hyperloop280617 44W tubach - tulejach inżynierów, którzy przystąpili do konkursu Elona Muska i znaleźli się w pierwszej piątce najlepszych rozwiązań,  ma nie być powietrza, przez co ilość energii przeznaczonej na rozpędzenie i przesył towarów, nawet bardzo dużych - mówimy o kontenerach o średnicach wynoszących 3, 7 metra, będzie stosunkowo znikoma.


To wizja przyszłości ale nie tak dalekiej, jak można byłoby sobie wyobrazić, Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, to w okolicach roku 2020 moglibyśmy się spodziewać prób i uruchomienia i pierwszych komercyjnych zastosowań tej technologii. W Jaworznie linia testowa miałaby przebiegać od Gigantu do Szczakowej, zgodnie z przebiegiem wcześniejszej linii kolejowej. To doskonałe miejsce, mówi Pan Gutt - Mostowy, nie tylko pod względem lokalizacji, czy łatwości przystosowania do projektu.


hyperloop280617 29Jaworzno, kiedy je poznał, kiedy zwiedził wywołuje u niego niezwykłe odczucia. Z takim miastem spotkał się po raz pierwszy w skali nie tylko polskiej, ale i światowej. Doskonale zorganizowana infrastruktura, dążność do innowacji w wielu dziedzinach, brak obaw przez stosowaniem nowych technologii wybiegających w przyszłość daleko od innych miast.

To wszystko powoduje że niedługo, za sprawą podpisanego 28 czerwca listu Intencyjnego, w naszym mieście możemy gościć największe sławy naukowe z całego świata.
To właśnie firma EUROLOOP zatrudnia ludzi z całego świata będących najlepszymi specjalistami w swoich dziedzinach.
Szef przekonał ich, aby zechcieli pracować w Polsce, a dziś mamy niemal pewność, że dzięki nim Jaworzno zaistnieje na mapie świata jako "udziałowiec" pionierskich przyszłościowych rozwiązaniach transportowych.

Dodaj komentarz

Teksty i fotografie opublikowane w portalu stanowią własność intelektualną ich autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Napisz komentarz.
Treść komentarza powinna być związana z tematem artykułu. Nie będą publikowane: Komentarze naruszające netykietę, oraz promujące komercyjne strony, produkty itp. Komentarze obraźliwe, bądź nie wnoszące nic do dyskusji. Komentarze propagujące nienawiść, rasizm, nietolerancję wobec poglądów, przekonań i wyznań. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy umieszczanych przez użytkowników i gości serwisu. Odpowiedzialność za treść postów ponosi wyłącznie ich autor. Komentarze nie są materiałem prasowym w rozumieniu prawa prasowego.


Kod antyspamowy
Odśwież

Powrót na górę

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us