Menu
reklama
reklama

Czy będziemy się bać jeździć bez kierowcy? W Jaworznie?

samochodyautonom080817 0194

Prace będą polegać na wielowątkowych wielopłaszczyznowych działaniach służących do uruchomienia takich mechanizmów, takiego stanu prawnego, ale i ekonomicznego infrastrukturalnego, mentalnego wśród zarówno decydentów, jak i społeczności lokalnej, aby plan się powiódł.
Z pewnością to jeszcze nie ten moment, aby mówić, że będziemy jeździć na co dzień po mieście samochodami bez kierowców, sterowanymi komputerem i to jeszcze na tyle przejawiającym pewną cybernetyczną inteligencję, że będą w stanie przewidzieć pewne zdarzenia, niezaprogramowane w ich sercu, czyli procesorach, pamięci itp.

 

Konferencja na której podpisano list intencyjny w sprawie utworzenia w Jaworznie strefy testowania samochodów autonomicznych odbyła się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w poniedziałek, 8 sierpnia.

samautonom80817 0211To ważna data, bo określa pewien kolejny przeskok cywilizacyjny, jakich w Jaworznie w ostatnim czasie sporo. Że przypomnimy tylko sprawę Hyperloopa, czy rowerów elektrycznych mających stanowić trzon rowerów miejskich.

List intencyjny podpisał Prezydent Jaworzna Pan Paweł Silbert, oraz Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie dr Marcin Ślęzak - i Piotr Jelski Prezes Zarządu firmy Comtegra S.A.


Dążymy do czegoś co jeszcze nie tak dawno wydawało się niemożliwym. Technologie, jakie chcemy właśnie u nas testować jeszcze niedawno wydawały się czystą fantastyką.

samautonom80817 0213Dziś na możliwość poruszania się po naszych ulicach samochodów bez kierowców, patrzymy może jeszcze z lekkim niedowierzaniem, ale kiedy widzimy postęp w tej dziedzinie, jesteśmy przekonani, ze to już nie mrzonki fantastów, ale całkiem realne plany, do zrealizowania w przeciągu najbliższych lat.

Prace muszą przebiegać na wielu płaszczyznach, począwszy od sfery prawnej, która powinna dostosować takie ustawodawstwo, które pozwala na wprowadzenie do ruchu pojazdów niesterowanych mięśniami i intelektem człowieka, ale komputerem, w którym zaprogramowano wszystko co pojazd na drodze może napotkać, łącznie z poruszającymi się pieszymi i innymi samochodami.

samautonom80817 0194To okazuje się być bardzo trudne. Mamy dziś etap, który ma doprowadzić zmapowania miasta, czyli zeskanowania go możliwie doskonale. Na mapie wprowadzonej do komputera muszą znaleźć się zarówno budynki, jak i latarnie, studzienki kanalizacyjne, ale i poziome znaki na drodze oraz wszelkie inne oznakowania.

Problem w tym, że pojazd mapujący miasto, czyli taki, który jeździ po ulicach i z pomocą radaru nanosi na siatkę wszelkie elementy nie rozróżnia jeszcze stojącego pieszego, od latarni.

Taki pojazd nie przewidzi ani późniejsza mapa nie jest w stanie przewidzieć nagłych robót drogowych, które w pewnej chwili "wyskakując" na drodze, mogą zrujnować starannie utkaną siatkę po której poruszać się ma pojazd autonomiczny.

samautonom80817 0182Ale inżynierowie są dobrej myśli. Zarówno technologia, jak i inne rozwiązania bardzo szybko idą do przodu, toteż może się okazać, że trzeba będzie wprowadzić obowiązek dla firm remontujących drogi ustawiania odpowiednich znaków, "latarni” informujących komputer o niebezpieczeństwie.

Przed naukowcami stoją również inne problemy, jak na przykład bardzo prozaiczny, polegający na doskonałym zabezpieczeniu oprogramowania i baz danych przed hackingiem, albo zwykłym „wysypaniem się” baz danych.

Pytania stawiane są też w zakresie etyki, choćby takie, które stawiają problem pracy dotychczasowych kierowców. Kiedy kierowcy przestaną być potrzebni, stracą zatrudnienie.

A co z naszym oporem przed wejściem do maszyny, która porusza się po ulicach, i nie prowadzi jej istota myśląca? To spore wyzwania.


samautonom80817 0125Ale tu przywoływany jest przykład świata w latach rewolucji przemysłowej, kiedy liczba ludności była co najmniej czterokrotnie mniejsza, i obawiano się ze maszyny spowodują lawinowy wzrost bezrobocia i biedę i kolejne równe konsekwencje.

Ale mimo ogromnego wzrostu populacji, dziś bezrobocie wcale nie jest proporcjonalnie większe.

Program wprowadzania pojazdów autonomicznych z grubsza można podzielić na trzy etapy

1 - Testy w warunkach symulacyjnych.

2 - Testy na zamkniętych torach,

samautonom80817 02043 - testy na drogach publicznych. Przed tym trzecim etapem stoimy, a jedynym jak na razie miastem, które ma szanse realizować ten etap jest Jaworzno.

Według Dyrektora Marcina Ślęzaka Jaworzno idealnie wpasowuje się w potrzeby testów, bowiem ma bardzo różnorodną sieć dróg, różnej wielkości budynki, wiele gęstych obszarów ale i wiele obszarów niezabudowanych.

Jaworzno, jak mówi prezydent, Pan Paweł Silbert, jest przygotowane na tego typu działania, bo społeczność miejska od dawna ma do czynienia z nowoczesnymi technologiami i projektami wybiegającymi w przyszłość, będąc dumną z miasta, które dzięki nowatorstwu i rozwojowi staje się obiektem zazdrości mieszkańców innych miast.

Czytaj również:

 

Podróż w czasie i przestrzeni Hyperloop w Jaworznie

Elektryczna mobilność wyznacznikiem przyszłości miast

Rowery riksze, cargo, Wkrótce dla jaworznian


Dodaj komentarz

Teksty i fotografie opublikowane w portalu stanowią własność intelektualną ich autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Napisz komentarz.
Treść komentarza powinna być związana z tematem artykułu. Nie będą publikowane: Komentarze naruszające netykietę, oraz promujące komercyjne strony, produkty itp. Komentarze obraźliwe, bądź nie wnoszące nic do dyskusji. Komentarze propagujące nienawiść, rasizm, nietolerancję wobec poglądów, przekonań i wyznań. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy umieszczanych przez użytkowników i gości serwisu. Odpowiedzialność za treść postów ponosi wyłącznie ich autor. Komentarze nie są materiałem prasowym w rozumieniu prawa prasowego.


Kod antyspamowy
Odśwież

Powrót na górę

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us