Menu
reklama
reklama
reklama

Zasady skutecznej prezentacji – jak dobrze wypaść?

prezentacjea10718Aby zrobić dobre wrażenie, poruszając się po obecnym rynku pracy, nie wystarczy już jedynie znajomość języka obcego i obsługa komputera. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, istotne jest to, jak się prezentujemy. Nie będzie to jednak artykuł o „dress code” ani o tym, jak zrobić dobre pierwsze wrażenie.

W Polsce prezentacje często traktowane są nadal jako przykry obowiązek.

Na Zachodzie powszechne jest jednak przekonanie, że prezentacja to skuteczne narzędzie, które może otworzyć drogę do awansu lub zdobyć przychylność ważnego klienta. Jak przeprowadzić ją tak, by była skuteczna? Poniżej przedstawimy reguły, dzięki którym twoja prezentacja podczas kolejnego spotkania odniesie zamierzony sukces.

Po pierwsze, upraszcza

Podstawowym celem prezentacji jest wyłożenie w jasny i przystępny sposób konkretnych kwestii, które dla zebranych mogą nie być zrozumiałe; tak, by je pojęli. Używaj więc języka dostosowanego do swoich odbiorców. Pamiętaj: Nie chodzi o to, byś popisywał się wiedzą ze swojej branży lub znajomością trudnych słów, ale byś w prosty sposób przekazał swój komunikat. Dlaczego? Jeśli klient lub koledzy cię nie zrozumieją, z pewnością nie „kupią” twojego pomysłu.

Po drugie, informuj oszczędnie

Z pewnością masz do przekazania wiele wartościowych informacji, ale ogranicz się tylko do tych najważniejszych. Według naukowców z University of California w San Diego, przez media, Internet i telefon dociera do nas każdego dnia 100 tys. słów. W takim chaosie informacyjnym twoi słuchacze łatwiej zapamiętają kilka informacji, które chcesz im przekazać, jeśli nie zalejesz ich dodatkową setką komunikatów.

Po trzecie, posługuj się odpowiednimi narzędziami

Dzisiejsza, szybka i bardzo obrazkowa cywilizacja sprawiła, że zdecydowana większość z nas to „wzrokowcy” – łatwiej zapamiętać nam daną informację, gdy ją widzimy. Człowiek zapamiętuje 30% tego, co widział, ale już 50% tego, co widział i słyszał. Wiedząc o tym, wspomóż swoje wystąpienie odpowiednimi pomocami – zrób wykres lub tabelę, a w trakcie wypowiedzi zapisuj kluczowe komunikaty.

Przydadzą ci się do tego odpowiednie akcesoria – ekrany projekcyjne, jeśli przygotowujesz prezentację multimedialną lub zamierzasz posłużyć się fragmentem nagrania, albo flipcharty do zwykłego spotkania biznesowego lub firmowego. Produkty takie posiada w swojej ofercie firma AJ Produkty.

Prezentacje multimedialne sprawdzają się najlepiej w przypadku, gdy masz do zaprezentowania zestawienia danych lub analizę. Niezbędny jest wówczas rzutnik oraz dopasowany do niego ekran projekcyjny. Ekran o standardowych wymiarach to 1800 × 1800 px. Zadbaj też o to, by miał odpowiednio szeroki kąt widzenia – nawet do 180 stopni. Dzięki temu nawet osoby siedzące skośnie względem ekranu będą miały swobodny widok.

Flipchart z kolei okaże się przydatny w mniej wymagających warunkach – na przykład kiedy wypowiadasz się bez pomocy prezentacji multimedialnej. Można postawić na tradycyjne, stacjonarne flipcharty, ale dla firm, w których spotkania odbywają się w różnych miejscach, rozsądniejszym wyborem będzie flipchart na kołach skrętnych. Dodatkową zaletą flipchartów jest to, że możesz pisać albo na bloku, albo bezpośrednio na powierzchni produktu.

Po czwarte, bądź jak zawodowy aktor

Przed nagrywaniem filmu dobry aktor nie tylko uczy się na pamięć kwestii i kreuje w wyobraźni postać, którą zagra. Poza tym niezmordowanie powtarza konkretne sekwencje, by opanować je do perfekcji i mieć pewność, że wypadnie znakomicie, kiedy już stanie przed kamerą. Także ty, jeśli chcesz dobrze wypaść, powinieneś przed wystąpieniem wielokrotnie przećwiczyć swoją prezentację. Zebrani docenią twoje przygotowanie i wydasz im się przez to bardziej wiarygodny. A w praktyce oznacza to, że także twój pomysł lub produkt uznają za wart uwagi.

Po piąte, pokaż swoją pasję

Jeśli nie będziesz wierzył w słuszność tego, co mówisz, twoi słuchacze dostrzegą to, obserwując twoją mowę ciała. Pokaż im swoje zaangażowanie w omawiany temat. Jeśli zarazisz ich swoim entuzjazmem, spojrzą przychylniej na to, co chcesz im przekazać.

Choć wielu z nas nie przykłada do tego zbyt wielkiej wagi, właściwie przeprowadzona prezentacja może diametralnie zmienić to, jak my lub nasza firma jesteśmy postrzegani wśród innych. Dlatego warto docenić tę umiejętność i popracować nad nią, by stała się dla nas skutecznym narzędziem osiągania naszych celów.

Dodaj komentarz

Teksty i fotografie opublikowane w portalu stanowią własność intelektualną ich autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Napisz komentarz.
Treść komentarza powinna być związana z tematem artykułu. Nie będą publikowane: Komentarze naruszające netykietę, oraz promujące komercyjne strony, produkty itp. Komentarze obraźliwe, bądź nie wnoszące nic do dyskusji. Komentarze propagujące nienawiść, rasizm, nietolerancję wobec poglądów, przekonań i wyznań. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy umieszczanych przez użytkowników i gości serwisu. Odpowiedzialność za treść postów ponosi wyłącznie ich autor. Komentarze nie są materiałem prasowym w rozumieniu prawa prasowego.


Kod antyspamowy
Odśwież

Powrót na górę

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us