Menu

IV OGÓLNOPOLSKI PRZEGLĄD TEATRÓW AMATORSKICH osób bardzo dorosłych AMARANTUS

  • Autor 



amarantus 2019 113
Przez dwa dni czerwcowego weekendu w Jaworznie odbywał się już po raz czwarty Ogólnopolski Przegląd Amatorskich Teatrów Osób Bardzo Dorosłych AMARANTUS.

amarantus 2019 124Wydarzenie zapowiadane przez nas już dawno, przyciągnęło cała stawkę doskonałych teatrów amatorskich Teatr Oddzielny z Jaworzna*, Teatr jednego aktora - Jerzy Kałduś z Lublina, Teatr na 5 z Rudy Śląskiej, Grupa Teatralna Jerzego Majdy z Kwidzyna, Blejkatt Teatr Pantomimy z Długołęki k. Wrocławia, Teatr Ad-Hoc z Żabna, Teatr Bezdomy z Żarowa*, Teatr Zza Boru z Zabora, Teatr Panaceum z Bielska Białej, Teatr Sioło z Rakszawy.

Dwa teatry wystąpiły poza konkursem*.

Przegląd Amarantus cieszy się ogromnym zainteresowaniem amatorskich działaczy scenicznych w kraju.

Zgłoszeń jest zawsze dużo więcej niż dają możliwości organizacyjne Stowarzyszenia Sympatyków Amatorskiego Ruchu Teatralnego Amarant, którego założycielką jest Pani Danuta Noszczyńska, niestrudzona propagatorka wszelkie działalności scenicznej w Jaworznie do wielu, wielu lat.

amarantus 2019 70Prezesem Stowarzyszenia jest Pan Jacek Kielski, i On to właśnie wraz z Panią Danutą, będącą Dyrektorem Artystycznym Festiwalu, oraz z Panią Marią Materlą, Radną Sejmiku Województwa Śląskiego wręczyli nagrody na zakończenie wydarzenia. Zanim podamy wyniki, warto skreślić kilka słów na temat przedstawień i poziomu, jaki zaprezentowały zakwalifikowane grupy teatralne.

Kiedy słyszymy hasło - teatr amatorski mamy przed oczyma po prostu teatr w którym występują, a jakże, amatorzy. Mamy pewien określony schemat takiego teatru, czyli ot po prostu dość różniące się od prawdziwych teatrów występy, czasem mniej lub bardziej składnie zagrane, wyreżyserowane ale to jednak zawsze amatorzy.

Otóż takie podejście, taki osąd nad Teatrem amatorskim to nic bardziej błędnego.

Już po kilku spektaklach, które zostały wystawione podczas festiwalu mamy obraz doskonale sprawdzających się na scenie aktorów, świetnie zrealizowanych scen, precyzyjnie skomponowanego scenariusza, co sprawia, ze słowo amator jest tylko słowem umownym, a w całości widzimy pełen profesjonalizm, doskonałe sceniczne obycie, rewelacyjnie zagrane, wypowiedziane kwestie, bezbłędnie zaplanowaną scenografię i pasję, którą widać i słychać, i czuć wszystkimi zmysłami.

Wśród występujących oczywiście da się wyodrębnić pozycje, które zasługują na wyższy stopień podium, ale wszystko to zlokalizowane jest nad wysoko ustawioną poprzeczką, której może pozazdrościć każdy teatr, nawet złożony z zawodowców. Tym bardziej, że takie teatry nie grają swoich sztuk często, toteż trudność polega również na tym, że każdy spektakl musi być poprzedzony próbami i powtórzeniami, aby wszystko poszło wzorowo.

amarantus 2019 21Wielkie uznanie kierujemy do organizatora, czyli Stowarzyszenia Amarant i Pani Danuty Noszczyńskiej, która uparcie, z entuzjazmem, pasją i wielkim poświęceniem realizuje od dawna w naszym mieście ideę teatrów amatorskich.

Ma za sobą działalność głównie teatralną. Powołała niegdyś Teatr Dziecięcy AZET, który w niezmienionym składzie istniał przez 12 lat.
Grały w nim dzieci i młodzież - od siedmiolatków po studentów, zbierali najważniejsze nagrody na przeglądach teatrów dziecięcych i młodzieżowych w kraju.
Spektakle były grane do autorskich tekstów.

Teatr seniorów Amarant, działał przez dwa lata, dał w mieście wiele przedstawień - również autorskich spektakli.

Sama Pani Danuta Noszczyńska jest zapraszana do jury w innych festiwalach teatralnych w kraju. Dzięki swojej twórczości zaznacza się w środowisku teatrów amatorskich, oba teatry są znane w wielu miastach.

amarantus 2019 68Niegdysiejsi młodzi aktorzy doskonale pamiętają pracę w Jaworznie z Panią Danutą, a dziś będąc już dorosłymi, studentami pomagają w formie wolontariatu w organizacji festiwalu.

Aż dziw bierze, że w mieście któremu przynosi tak wielkie uznanie, również za sprawą siedemnastu wydanych powieści, cieszących się wielką popularnością wśród czytelników, Pani Danuta Noszczyńska nie ma pracy, a jedyną propozycję pracy, jaką dostała od pewnego dyrektora, to praca na portierni [sic!] jednej z jednostek..

Ogromny potencjał został zniweczony poprzez konieczność, jak mówi, tak zwanego dobrowolnego zwolnienia się z pracy, co przypłaciła długotrwałą chorobą. Podzieliła los kilku innych osób, które również nie pasowały do pewnych, nazwijmy to, założeń organizacji pracy, w której własna pasja, entuzjazm, pomysły, zaangażowanie nie miały racji bytu.
Do tematu powrócimy, bo sprawa jest bulwersująca i wymaga zdecydowanej uwagi, aby ludzie oddający serce swojemu miastu i jego mieszkańcom, często poświęcający środki, czas, zdrowie, talent  i profesjonalizm mogli czuć się docenieni i aby mogli realizować swoje plany artystyczne i zwykłą miłość do swojej małej ojczyzny.

amarantus 2019 76Mamy za sobą jedno z większych i ważniejszych w mieście wydarzeń kulturalnych, będące dziełem tak naprawdę jednej osoby i jej kilku przyjaciół.

Cała logistyka, począwszy od zaplanowania, po zdobycie funduszy, po organizację, noclegi, wyżywienie – to da się zrobić bez wielkich pieniędzy i bez wielkiej pompy.

Ale trzeba chcieć i mieć poczucie pracy dla społeczności, w imię czegoś więcej niż tylko odfajkowania daty w kalendarzu.

Niestety ze strony ludzi kultury w naszym obszarze administracyjnym nie zauważono żadnego zainteresowania tak zacną i wysoce pożyteczną inicjatywą.

A tymczasem przedstawiamy protokół jury z IV Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Amatorskich Osób Bardzo Dorosłych Amarantus 2019

Jury postanowiło wyróżnić następujące grupy teatralne:

Jerzy Kałduś: „Eine kleina nachtmusik”
Jerzy Kałduś z Lublina
za scenariusz, pielęgnowanie historii, za pełną emocji grę aktorską i tematykę wywołującą silne przeżycia u odbiorcy.

Teatr na 5: „Biuro matrymonialne”
Andrzej Gieruszyński, Ruda Śląska
za kreatywność, zabawę formą, za pełne humoru przedstawienie relacji damsko-męskich i za taniec erotyczny w wykonaniu pięknej krakowianki (w bonusie).

Grupa Teatralna Jerzego Majdy: „Jak pan się czuje, doktorze?”
Jerzy Majda za doskonałą grę aktorską, oryginalny scenariusz i dowód na to, że każdy Polak zna się najlepiej na medycynie.

Teatr Blejkat: „Wykluczeni”
Andrzej Kozłowski, Długołęka
za przesłanie, umiejętne wykorzystanie symboli, oryginalny scenariusz i pełną ekspresji grę aktorską.

Teatr Zza boru: „Sowi dom”
Jan Fręś, Zabór
za dobrą grę aktorską, za poruszającą tematykę i dobrze dobraną muzykę, za sięgnięcie do głębi ludzkich lęków.

Teatr Panaceum: „K jak kobiecość czyli stałość w zmienności”
Henryka Radziejewska, Bielsko Biała
za dobry humor, piękne i wzniosłe partie wokalne i dystans do siebie.

Teatr Sioło: „Awantura w Chioggi”
Aneta Adamska, Rakszawa
za barwność, żywiołową grę aktorską, pomysłową scenografię i żywą muzykę.

Grand Prix otrzymał Teatr AD-HOC: „Ludzie i anioły”
Elżbieta Kijowska, Żabno - za całokształt.

Zapraszamy do obejrzenia, wyboru zdjęć z kilku przedstawień i rozdania nagród.


Powrót na górę

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us