Menu

UWAGA - WAŻNE INFO: Dr n. med. Maciej Jędrzejko, Lider grupy szantowej Banana Boat radzi na ten trudny czas

  • Autor 

 


maciej jedrzejko3Zdroworozsądkowo myślący lekarze nie mają wątpliwości, że czeka nas BARDZO TRUDNY CZAS. Za około 7-10 dni najprawdopodobniej (około 7 kwietnia) - wzorem innych krajów - zobaczymy gwałtowny przyrost zachorowań i zgonów - pisze dr Maciej Jędrzejko…
Rady dla osób mieszkających w bloku
Co możemy robić? To co dotąd - siedzieć w domach, wyjście na spacer z rodziną tylko samochodem i daleko od ludzi. Ci, którzy mieszkają w domach mają łatwiej, ale blokersi MUSZĄ założyć, że COVID-19 czeka na nich na klatkach schodowych, a szczególnie w windach.


Każde wyjście z bloku przy braku odpowiedniego zabezpieczenia i odruchów nie dotykania niczego dłońmi i palcami - jest realnym zagrożeniem.
§ Po wyjściu z windy od razu odkaźcie dłonie zanim czegokolwiek dotkniecie.
§ Stosujcie maseczki, okulary i rękawiczki.
§ Pilnujcie dzieci, żeby niczego nie dotykały na klatkach i w windach. Odkażajcie im dłonie po wyjściu z windy.
§ Na zewnątrz, na wolnym powietrzu - jesteście bezpieczni, ale tylko z dala od ludzi. Noście maseczki nawet jeśli jesteście zdrowi/bezobjawowi.
Co jeszcze możecie zrobić?
Ano nie liczyć na CUD, że może się uda - tylko rzetelnie PRZYGOTOWAĆ WASZE CIAŁA NA UDERZENIE CHOROBY. Organizm wypoczęty, dobrze nawodniony, wyspany, prawidłowo odżywiony, z prawidłowym poziomem witamin i elektrolitów oraz z WYRÓWNANYMI CHOROBAMI towarzyszącymi - zniesie chorobę ZDECYDOWANIE lepiej i pozbiera się nawet z ciężkiego zapalenia płuc.
maciej jedrzejko2Pamiętaj o nawodnieniu organizmu
PAMIĘTAJ O PRAWIDŁOWYM NAWODNIENIU ORGANIZMU - WYPIJAJ OKOŁO 10-12-15 szklanek wody na dobę - unikaj zimnej i gorącej wody, pij przyjemnie letnią wodę. Sposób najlepszy na nawodnienie organizmu jest bardzo prosty: DO KAŻDEJ SZKLANKI WODY NALEŻY ZAŻYĆ ODROBINĘ SOLI KŁODAWSKIEJ. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, a nadto polska sól z Kłodawy zawiera szereg naturalnych mikroelementów wzmacniających odporność.
Zabezpiecz się w leki przeciwgorączkowe i przeciwzapalne, ale nie wykupuj całej apteki, kup po max. 2 opakowania tabletek - apteki będą czynne.
Uzupełniaj witaminy w diecie - jedz umyte i sparzone warzywa (nie gotowane) oraz owoce, najlepiej cytrusy i kiwi (uważaj na cukier w owocach). Najlepszy sposób na "dezynfekcję" owoców, to przetarcie skórki w ręczniku papierowym nasączonym octem jabłkowym, który skutecznie zabija bakterie
Uzupełnij witaminę D. Najbardziej efektywnym sposobem nasycania organizmu witaminą D3 jest wystawianie ciała na działanie promieni słonecznych, ale w chwili obecnej jest to możliwe w godzinach 11:00-13:00, kiedy nachylenie słońca gwarantuje asymilację D3 (bardzo istotna dla naszej odporności, uwaga: nie używaj filtrów przeciwsłonecznych, to głupota)
Przyjmuj regularnie probiotyki naturalne - kefiry, jogurty, zsiadłe mleko, kiszonki (ale nie pij "mleka" w kartonach UHT, gdyż jest to napój mlekopodobny nie mający wartości prozdrowotnych)
Zrezygnuj z alkoholu i papierosów
Zrezygnuj teraz zupełnie na 3-4 tyg alkoholu (max. mała lampka wina do obiadu), żeby nie powodować odwodnienia organizmu. Bezwzględnie unikaj teraz upojenia alkoholowego. Kac to skutek zatrucia alkoholem - to stan odwodnienia, zaburzenia elektrolitowe, ryzyko zawału i udaru oraz zakrzepicy, obniżenie odporności.
Zrezygnuj teraz zupełne papierosów (wirus atakuje PŁUCA). Jeśli musisz palić, to zredukuj do 2-3 papierosów typu elektronicznego i bez substancji smolistych.
Ogranicz kawę i mocną herbatę
Ogranicz teraz płyny zawierające kofeinę - kawę i mocną herbatę - do 1 dziennie - kofeina, teina i guaranina to, jak ostatnio udowodniono, chemicznie ta sama substancja (kofeina należąca do metyloksantyn, która hamuje działanie wazopresyny, co z kolei powoduje zwiększoną utratę wody - odwodnienie).
Jeśli pijesz dużo mocnej kawy i herbaty, to uzupełnij koniecznie potas i magnez.
Ćwicz, ale nie przemęczaj się
Codziennie wykonuj proste ćwiczenia ogólnokondycyjne przez 5-7-10 minut. Najlepiej doradź się trenera z siłowni - chłopaki teraz nie mają z czego żyć, poproś o konsultacje na skype. W najbliższych tygodniach unikaj przemęczenia fizycznego i psychicznego.
Pracuj w dzień, w nocy śpij
maciej jedrzejko1Śpij około 8 godzin dziennie, przy tym bardzo ważne, ŻEBY sen obejmował na pewno godziny między 23.00 a3.00. Brak snu w tych godzinach może mieć związek ze zwiększonym ryzykiem nadciśnienia tętniczego i związanego z tym zawału i udaru. Udowodniono również zwiększoną częstość zachorowań na raka piersi u kobiet wykonujących pracę zmianową - więc praca nocna najprawdopodobniej ma niekorzystny wpływ na odporność. Przygotuj swoje ciało na uderzenie choroby najlepiej jak możesz
Nie każdy ucisk w klatce piersiowej ma związek z chorobą COVID-19
Pamiętaj, że ucisk w klatce piersiowej może mieć związek ze stresem, ale także z chorym sercem i pamiętaj, że COVID-19 jest późnym, a nie pierwszym objawem. Zachowaj spokój. Duszność, która ustępuje po zmianie pozycji jest najpewniej związana z dyskopatią kręgosłupa i napięciem mięśni klatki.
Zawczasu naucz się skutecznych technik relaksacyjnych, żebyś umiał/umiała się samodzielnie uspokoić, kiedy zrobi się nerwowo
Jeśli leczysz się na nerwicę lub depresję - zabezpiecz się w leki i bądź w kontakcie online swoim psychologiem/terapeutą. Skontaktuj się z nim i poproś o spotkania via skype/messenger itd.
Jak samodzielnie przygotować dmuchawkę do ćwiczeń oddechowych w razie zapalenia płuc
Przygotuj w domu prostą DMUCHAWKĘ do ćwiczeń oddechowych w razie zapalenia płuc. Najprostsza dmuchawka to: Butelka pet po wodzie mineralnej + Rurka gumowa o wąskim przekroju - taka jak rurka od zestawu kroplówki, albo taka, jakiej używają akwaryści do napowietrzania.
Butelkę napełnić do 3/4, zakręcić. W nakrętce zrobić dziurkę, wsadzić rurkę aż do dna butelki i gotowe. System nie może być zbyt szczelny, żeby powietrze, które wdmuchujesz mogło z lekkim oporem uciekać. Profesjonalne dmuchawki do ćwiczeń oddechowych znajdziecie w sieci. W razie zapalenia płuc wykonujcie ćwiczenia oddechowe - około 10 wydechów do rurki co 1-2 godziny. Dla osoby zdrowej to całkiem męczące, a co dopiero dla chorej. Ale im szybciej się nauczycie, tym lepiej dla Was. Nauczcie tego osoby starsze i wytłumaczcie po co to (ŻEBY ROZPRĘŻAĆ CHORE PŁUCA).
Zrób wszystko, żeby nie zachorować ciężko
To oznacza, że przy czarnym scenariuszu co setna osoba potrzebująca będzie miała dostęp do OIOMU, dlatego zróbcie wszystko, żeby nie zachorować ciężko i reagujcie na objawy.
Nie gaś gorączki przedwcześnie
Gaście gorączkę dopiero od 38,6 st. C. Do 38,5 st. C pozwólcie organizmowi powalczyć. W tej temperaturze są najbardziej aktywne układy enzymatyczne w leukocytach (wyjątki od tej reguły to anergia - „nigdy nie miewam gorączki” oraz drgawki gorączkowe w wywiadzie).
Pamiętajcie o lekach na wasze choroby przewlekłe - nie może Wam ich braknąć w trakcie uderzenia choroby. Upewnijcie się, że macie namiar na lekarza, który do Waszych rodziców przyjedzie w razie choroby i podłączy im kroplówkę nawadniającą w domu, jeśli nie będzie już miejsc w szpitalach.
Nie wpadajcie w panikę, zadbajcie o siebie i najbliższych
Kochani, wszystko mija, nawet najdłuższa żmija. Zadbajcie o siebie i swoich najbliższych. Nie wpadajcie w panikę. Bądźcie przygotowani. Wszystko zacznie się za około 7-10 dni i może potrwać 2-3 miesiące, zanim nadejdzie spokój. Musimy się NAUCZYĆ ŻYĆ z COVID-19 za plecami. Nauczyć się nowych nawyków higienicznych. Myć nie tylko ręce, ale myć jedzenie i myć nawet zakupy, na które ktoś mógł nakaszleć! - pisze dr Maciej Jędrzejko A jednocześnie... trzeba nie popaść w bakteriofobię, czyli chorobliwy lęk przed drobnoustrojami.Żeby pokonać wroga, trzeba przede wszystkim poznać jego język. Język naszego wroga jest szczególnie trudny, bo MEDYCZNY, ale ma plusy - wszystko na tego temat JEST W INTERNECIE, a wielu medyków na swoich profilach stara Wam tłumaczyć z medycznego na polski...
Powodzenia, kochani i trzymajcie się mocno, bo będzie bujało. Mamy jeszcze około 7-10 dni ciszy przed burzą. Przygotujcie Wasze żaglowce i Wasze załogi na ten sztorm. Nie wiemy, jak potężny będzie ten sztorm, bo płyniemy we mgle informacyjnej - może z wielkiej chmury będzie mały deszcz, ale bardziej prawdopodobne, ze oberwiemy wszyscy, i to mocno - Dr n. med. Maciej Jędrzejko

 

Na koniec zapraszamy do wysłuchania wielkiego hitu Banana Boat

Powrót na górę

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us