Menu
...
reklama

Radzimy (32)

W weekend będziemy grilować - co zrobić, aby te chwile były przyjemne?

grill2Przed nami długi majowy weekend. Czas na wypoczynek, regenerecję sił i spędzenie przyjemnych chwil w rodzinnym gronie. Aby majówka przebiegła miło i bezpiecznie Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina o kilku zasadach bezpiecznego grillowania.

1. Nie używaj grilla wewnątrz pomieszczeń.

2. Pamiętaj, że podpałka do grilli powinna być przechowywana poza zasięgiem dzieci.

3. Sprawdź, czy opakowanie podpałki ma zamknięcie uniemożliwiające otwarcie przez dzieci, trwale zamocowany dozownik, który powinien zabezpieczać przed wyciekiem zawartości, gdy opakowanie jest otwarte i gdy jest ułożone poziomo (dopuszczalny wyciek do 10 ml).

4. Przed rozpoczęciem przyrządzania potraw sprawdź, czy podpałka jest całkowicie spalona a paliwo do grilla pokryte popiołem.

5. Wybierając meble ogrodowe sprawdź, czy nie mają  zadziorów i ostrych krawędzi, które mogłyby spowodować skaleczenie.

6. Meble powinny być wyposażone w instrukcję użytkowania w języku polskim, zapoznaj się z jej treścią .

7. Zastrzeżenia co do bezpieczeństwa lub oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Nadzoru rynku w UOKiK.

 

Krystyna Banasik Miejski Rzecznik Konsumentów    

Polecamy również:



Miejski Rzecznik Konsumentów 

Krystyna Banasik

ul. Plac Górników 5, pok. 20
 tel. (+48 32) 6181 777
 fax (+48 32) 6181 723

Mieszkańcy Jaworzna mogą zgłaszać się do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
- osobiście - w godzinach pracy Urzędu;
- telefonicznie tel. (+48 32) 6181 777;

rzecznik.konsumentow@um.jaworzno.pl Miejski Rzecznik Konsumentów odpowiada jedynie na e-maile zawierające dane nadawcy.
 

Rzecznik wykonuje swoje zadania przez zapewnienie konsumentom bezpłatnych porad prawnych, występowanie do przedsiębiorców w spornych sprawach w formie mediacji. Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie może wydawać nakazów, zakazów, nakładać kar.
 Pod adresemwww.jaworzno.pl/urzad-miejski/miejski-rzecznik-konsumenta  można znaleźć informacje o zakresie zadań rzecznika konsumentów, oraz pobrać potrzebne wzory dokumentów.

grillujemy

Czytaj dalej...

Panierowany ser camembert z zieloną fasolką szparagową - Emilia radzi

smakikuryaa12 CustomDanie, które zapewni przyjemne zakończenie pierwszego dnia tygodnia. Delikatnie podgotowana i podduszona fasolka świetnie komponuje się z panierowanym camembertem. Poniedziałek to dzień, w którym każdy powinien pozwolić sobie na odrobinę finezji :)

 

 

Danie, które zapewni przyjemne zakończenie pierwszego dnia tygodnia. Delikatnie podgotowana i podduszona fasolka świetnie komponuje się z panierowanym camembertem. Poniedziałek to dzień, w którym każdy powinien pozwolić sobie na odrobinę finezji :)

 

 

Składniki na dwie porcje:

paczka mrożonej, zielonej fasolki szparagowej (w sezonie fasolka oczywiście świeża, prosto ze straganu)
ząbek czosnku
łyżka masła

Dwa krążki sera camembert
jajko
bułka tarta
sól
pieprz
żuawina w słoiczku


Fasolkę podgotowujemy przez kilka minut w osolonej wodzie. W garnuszki roztapiamy masło z łyżką bułki tartej i wyciśniętym ząbkiem czosnku. Następnie przekładamy fasolkę na patelnię i mieszamy z przygotowanym masłem.

"Rozbełtujemy" jajko, doprawiamy je solą i pieprzem. Obtaczamy ser w jajku, następnie w bułce tartej. Ja czynność powtórzyłam, żeby panierka była odrobinę grubsza. Na patelni rozgrzewamy oliwę, a ser smażymy kilka minut tak, by nam się nie "rozlał".


Takie danie podałam z pomidorami, szklanką kefiru i żurawiną.

 

 

 

 

Emilia

Czytaj dalej...

Upadłość konsumencka - Miejski Rzecznik Konsumentów wyjaśnia

konsumentkaW zwiazku z licznymi pytaniami mieszkańców dotyczących upadłości konsumenckiej, Miejski Rzecznik Konsumentów  wyjaśnia:

W dniu 31 grudnia 2014 r. weszły w życie przepisy dotyczące postępowania upadłościowego osób nieprowadzących działalności gospodarczej tzw. upadłości konsumenckiej. Jest to bardzo istotna zmiana, która ułatwia możliwość składania wniosków o ogłoszenie upadłości konsumentów, a także ich ogłaszania oraz wprowadza możliwość zawarcia przez niewypłacalnych konsumentów układu ze swoimi wierzycielami.
Znowelizowane przepisy nie wprowadzają automatyzmu w ogłaszaniu upadłości konsumenckiej ? postępowanie to nadal pozostaje postępowaniem sądowym. Każdorazowo konsument musi spełnić szereg przesłanek, które podlegają indywidualnej ocenie przez rozpatrujący wniosek sąd.

Czym jest upadłość konsumencka

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym przewidzianym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), którzy stali się niewypłacalni. Niewypłacalność to stan, w którym dłużnik nie jest w stanie wykonywać swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych - np.: nie ma pieniędzy na jednoczesny zakup środków codziennego użytku oraz spłatę pożyczki. Upadłość konsumencka ma dwie zasadnicze funkcje:
- oddłużenie niewypłacalnego konsumenta ? umorzenie całości lub części długów konsumenta w stosunku do jego wierzycieli, których konsument nie jest, ani nie będzie w stanie zapłacić,
- windykację (odzyskanie) należności od niewypłacalnego konsumenta przez jego wierzycieli.

Funkcja oddłużeniowa

Upadłość konsumencka umożliwia zwolnienie konsumenta z długów. Prowadzi ona bowiem do umorzenia zobowiązań, które powstały przed dniem ogłoszenia upadłości i nie zostały zaspokojone w postępowaniu upadłościowym lub w wyniku wykonania planu spłaty. Możliwe jest również, w wyjątkowych sytuacjach, oddłużenie konsumenta bez wykonywania planu spłaty.
W konsekwencji, ostatecznym efektem postępowania upadłościowego jest całkowite zwolnienie konsumenta z długów. Jednak warunkiem skorzystania z tej możliwości jest ustalenie, że konsument zarówno przed ogłoszeniem upadłości jak i w toku postępowania działa uczciwie i zgodnie z prawem. Oznacza to, że nie uzyska ogłoszenia upadłości, ani oddłużenia ten, kto doprowadził do swojej niewypłacalności umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, podejmował działania na szkodę swoich wierzycieli, w toku postępowania ukrywał majątek lub nie wykonywał innych obowiązków wynikających  z ustawy.

Konsekwencje upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka niesie za sobą bardzo istotne konsekwencje. Jeżeli sąd ogłosi upadłość należy pamiętać o najistotniejszych z nich:
- wraz z ogłoszeniem upadłości cały majątek konsumenta staje się ?masą upadłości?, zarządzaną przez wyznaczonego przez sąd syndyka ? oznacza to, że konsument nie może swobodnie rozporządzać swoim majątkiem (np.: sprzedać samochodu);
- upadły ma obowiązek wskazać i wydać syndykowi cały majątek, dokumentację dotyczącą majątku i rozliczeń oraz korespondencję ? w przeciwnym razie postępowanie upadłościowe zostanie umorzone, co uniemożliwi konsumentowi skorzystania z możliwości oddłużenia w przeciągu następnych dziesięciu lat;
- w skład masy upadłości wchodzi również wynagrodzenie za pracę upadłego             w części niepodlegającej zajęciu;
- po ogłoszeniu upadłości syndyk sporządza inwentaryzację majątku masy upadłości, a następnie przystępuje do sprzedaży majątku upadłego konsumenta ?                  za wyjątkiem przedmiotów pierwszej potrzeby ? wyłączonych spod egzekucji. Syndyk będzie więc sprzedawał wszystkie wartościowe przedmioty: nieruchomości, samochody, wartościowy sprzęt RTV i AGD, który nie jest niezbędny                      do prowadzenia gospodarstwa domowego;
- wraz z ogłoszeniem upadłości wymagalne (natychmiastowo płatne) stają się wszelkie (zarówno pieniężne, jak i niepieniężne) zobowiązania konsumenta ?       np.: kredyt wzięty ?na raty?, będzie natychmiastowo płatny w pełnej wysokości;
- wraz z ogłoszeniem upadłości konsument będzie mógł zawierać tylko drobne umowy życia codziennego (zakupy żywności, środków czystości itp.), które pokrywane będą przez upadłego z tych funduszy, które nie podlegały zajęciu przez syndyka;
- po ogłoszeniu upadłości działania podejmowane przez konsumenta mogą mieć wpływ na decyzję sądu ? bezpodstawne zwolnienie się z pracy może doprowadzić do umorzenia postępowania upadłościowego i braku szansy na oddłużenie;
- ogłoszenie upadłości wstrzymuje postępowania sądowe i egzekucyjne prowadzone przeciwko konsumentowi; do postępowań będzie mógł wstąpić syndyk, który będzie reprezentował konsumenta i jego interesy.


Więcej informacji na temat upadłości konsumneckiej można znaleźć na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl   

Krystyna Banasik

Krystyna Banasik Miejski Rzecznik Konsumentów    

Polecamy również:



Miejski Rzecznik Konsumentów 

Krystyna Banasik

ul. Plac Górników 5, pok. 20
 tel. (+48 32) 6181 777
 fax (+48 32) 6181 723

Mieszkańcy Jaworzna mogą zgłaszać się do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
- osobiście - w godzinach pracy Urzędu;
- telefonicznie tel. (+48 32) 6181 777;

rzecznik.konsumentow@um.jaworzno.pl Miejski Rzecznik Konsumentów odpowiada jedynie na e-maile zawierające dane nadawcy.
 

Rzecznik wykonuje swoje zadania przez zapewnienie konsumentom bezpłatnych porad prawnych, występowanie do przedsiębiorców w spornych sprawach w formie mediacji. Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie może wydawać nakazów, zakazów, nakładać kar.
 Pod adresemwww.jaworzno.pl/urzad-miejski/miejski-rzecznik-konsumenta  można znaleźć informacje o zakresie zadań rzecznika konsumentów, oraz pobrać potrzebne wzory dokumentów.

Czytaj dalej...

Kupuj i jedz świadomie - żyj z uśmiechem - Emilia radzi

...Któż z nas, wchodząc do sklepu i spoglądając na przepełnione towarem półki, nie załamał rąk musząc zdecydować się, który produkt kupić. Wybieranie artykułów spożywczych w dobie dużych marketów, wydaje się być czynnością trudną, a ogrom marek zadania wcale nie ułatwia. Nic według mnie bardziej mylnego. Moim zdaniem, kierując się kilkoma istotnymi zasadami, jesteśmy w stanie w łatwy i szybki sposób wyeliminować z jadłospisu właściwie większość rzeczy, które proponują nam wielkie sklepy.

Czytaj dalej...

Spagetti bez grama mięsa - Emilia radzi

Bezmięsne spaghetti

Zamiast tradycyjnego spaghetti z mięsem mielonym, możemy się trochę pobawić i tak skomponować ze sobą składniki, by i bez niego spaghetti smakowało dobrze.



Przygotowuje się około 40 minut. 


Ja proponuję taki zestaw składników (powinno wystarczyć na 5 porcji):

 
Czytaj dalej...

Zmiana przepisów konsumenckich

konsument 1  25 grudnia 2014 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące konsumentów Ustawa o prawach konsumenta nałożyła liczne obowiązki na przedsiębiorców a także uprawnienia dla kupujących. Dzięki nowemu prawu konsumenci będą bardziej chronieni, zwłaszcza podczas zakupów niestandardowych dokonywanych na przykład w internecie lub też podczas prezentacji.

Ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego porządku przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów, które będą obowiązywać we wszystkich krajach UE. Dzięki ujednoliceniu przepisów przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Najważniejsze zmiany, o których powinni wiedzieć e-sprzedawcy:

Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS

Instytucje miejskie

Kultura

Polskie portale

INSTYTUCJE

Miasta różne

Follow Us